جلب توجه در تبلیغ/صبزی مارکت!
مهدی بذرافکن/کارشناس مدیریت تبلیغات
این نگاه ویژه به تابلوهای مغازه ها حتی باعث شده دوستانی مرا ببینند و فکر کنند دنبال آدرسی می گردم!
فونت های به کار رفته در این تابلوها،هارمونی رنگ ها، مدل تابلوهای تبلیغاتی،اندازه آنها و خیلی موارد جزیی دیگر برای من جالب و جذاب است.
تابلوهای تبلیغاتی هر کدامشان عالمی دارند و روایتی؛ یکی آن قدر همه چیزش با هم هماهنگ است که فکر می کنی برای چاپ یک پوستر در سطح وسیع طراحی شده، دیگری در حد متوسط و بعضی هم که نگو!
اسم ها هم جالب هستند. نام هایی که بعضی به نوع کار و خدمات ارایه شده در مغازه ها یا شرکت ها می خورند و بعضی هم نه؛حتما شما هم دیده یا شنیده اید.
مثلا مکانیکی که روی تابلواش نام زیبا درج شده(مکانیکی زیبا) یا کله پزی آزیتا و…
بگذریم. این ها را به عنوان مقدمه عرض کردم تا برسم به پیاده روی شب گذشته خیابان شهید بهشتی(حوالی پارک خلدبرین) و این تابلو که می بینید:«صبزی مارکت»!
طبیعتا کلمه «سبزی» این قدر آسان است که یک در هزار کسی اشتباه بنویسد.
همین کلمه اشتباه«صبزی» باعث شد تا کنجکاوانه وارد این مغازه نسبتا کوچک شوم. خریدی کنم و با مغازه دار هم گپی بزنم.
همانگونه که تصور می کردم مغازه دار می گفت کلمه «صبزی» را برای جلب توجه نوشته تا حد و حوالی مغازه اش در ذهن رهگذرانی چون من بماند.
حالا می دانم طرفداران ادبیات مخالف چنین تبلیغاتی هستند اما در هر حال در دنیای تبلیغات این هم روشی است برای دیده شدن و جلب توجه کردن و جلب مشتری، کاری که از دست صاحب مغازه بر می آمده و انجامش داده، روشی که با موفقیت نسبی هم روبروست ظاهرا.