بزرگداشت روز استاد در دانشگاه غدیر؛جایی که شوق آموزش و آیندهای روشن به هم گره خورد
ایدههای نو و کلام الهامبخش؛روایت یک جلسه صمیمی در دانشگاه غدیر

آغازی بهموقع و دیدارهایی تازه/باسواد، کاریزماتیک، خوشبرخورد
جلسه رأس ساعت اعلامشده آغاز شد؛ نشانهای از نظم و احترام به وقت اساتید. برای بسیاری از ما، این اولین دیدار با یکدیگر بود. چهرههای جوان و پرشور در کنار اساتید پیشکسوت و باتجربه، ترکیبی دلانگیز از تنوع سنی و دیدگاهها ایجاد کرده بود. نکته جالبتر، اولین دیدار بسیاری از ما با حاجآقا مقامی بود؛ روحانیای که از همان ابتدا با چهرهای گشاده و کلامی صمیمی، همه را به خود جلب کرد. بدون تعارف، او متفاوت بود: باسواد، کاریزماتیک، خوشبرخورد و در عین حال متواضع. انعطافپذیریاش در شنیدن نظرات و مدیریت جلسه، فضایی را خلق کرد که هیچکس احساس خستگی یا یکنواختی نکرد.
گفتوگوهایی از جنس شوق و تعهد
اساتید، با اشتیاق و علاقهای که از عشق به تدریس و آموزش نشأت میگرفت، دیدگاههای خود را مطرح کردند. از ایدههای نو برای بهبود کیفیت آموزش گرفته تا پیشنهادهایی برای تقویت ارتباط میان اساتید و دانشجویان، هر کس چیزی برای گفتن داشت.
حاجآقا مقامی، با حوصلهای کمنظیر، حدود دو ساعت به سخنان تکتک اساتید گوش داد و نکات کلیدی را یادداشت کرد. این توجه او به جزئیات، نشاندهنده اهمیتی بود که برای نظرات اساتید قائل است.
تنوع سنی اساتید، بهجای ایجاد شکاف، هارمونی جالبی به جلسه بخشیده بود. اساتید جوان با ایدههای خلاقانه و انرژی بیپایان، در کنار تجربه و حکمت پیشکسوتان، تصویری از آیندهای روشن برای دانشگاه غدیر ترسیم کردند. این ترکیب، بهخوبی نشان داد که دانشگاه غدیر بستری برای همافزایی نسلهاست.
تقدیر از تیم اجرایی و تأکید بر آموزش عملی
یکی از نقاط مشترک سخنان اساتید، قدردانی از تیم اجرایی مرکز غدیر بود. از دکتر حسینی مدیر مرکز، که با مدیریت توانمند خود مسیر پیشرفت دانشگاه را هموار کرده، تا خانم دکتر کشتکاران مسئول آموزش، و همکاران دیگر آموزش دانشگاه مانند خانم پذیرشنیا، آقای صبری و خانم فروتن مسئول فرهنگی، همه به نیکی یاد شدند. اساتید، این تیم را ستونهای موفقیت دانشگاه غدیر دانستند.
نکته دیگری که بارها در جلسه مطرح شد، تأکید بر آموزش عملی در کنار درسهای نظری بود. هم اساتید و هم مدیران مرکز غدیر معتقد بودند که آموزشهای کاربردی، کلید موفقیت دانشجویان در بازار کار است. این نشان از تعهد دانشگاه غدیر به تربیت نسلی آماده و کارآمد است.
خبر خوب دکتر حسینی و نوید آیندهای روشن
در میان گفتوگوها دکتر سید حمید حسینی مدیر مرکز، خبر خوشی را با اساتید در میان گذاشت: راهاندازی انتشارات دانشگاه غدیر در آیندهای نزدیک. این خبر، موجی از امید و انگیزه را در میان حاضران ایجاد کرد، چرا که نشاندهنده عزم جدی دانشگاه برای تولید محتوا و گسترش مرزهای دانش است. همچنین، دکتر حمیدرضا عمادی، مدیر گروه فرهنگی، از فعالیتهای فرهنگی کمنظیر دانشگاه غدیر سخن گفت و آن را در مقایسه با سایر مراکز علمی کاربردی، نمونهای برجسته دانست.
پایانی الهامبخش با کلام حاجآقا مقامی
در پایان جلسه، حاجآقا مقامی با کلامی شیوا ،جمعبندیای ارائه داد که بیش از هر چیز، دعوتی به ادامه مسیر آموزش با عشق و تعهد بود. او از اساتید خواست تا با تمام توان، نهتنها دانش، بلکه ارزشهای انسانی را به دانشجویان منتقل کنند. سخنانش، ترکیبی از حکمت، انگیزه و دعوت به همکاری بود.
تربیتگاه غدیر؛ گامی نو در مسیر تمدنسازی اسلامی-ایرانی
در انتهای این جلسه دکتر مقامی درباره تربیت گاه غدیر هم سخن گفت.در راستای تحقق آرمانهای تمدن نوین اسلامی-ایرانی، «تربیتگاه غدیر» با رویکردی نوین و متفاوت از ساختارهای مرسوم دانشگاهی و آموزشی شکل گرفته است. این تربیتگاه، نه صرفاً یک دانشگاه است و نه یک آموزشگاه، بلکه فضایی است برای پرورش انسانهایی کنشگر، متعهد و توانمند که بتوانند در مسیر ساخت تمدنی مبتنی بر هویت اسلامی و ایرانی گام بردارند.دکتر مقامی با تشریح اهداف این نهاد نوپا، بر ضرورت همراهی و همکاری همهجانبه اساتید و متخصصان تأکید کرد.
خلاصه ای از سخنان دکتر مقامی:
♦ما در این مسیر، نه به دنبال جداسازی هویت اسلامی از ایرانی هستیم و نه ایرانی بودن را از اسلامیت تفکیک میکنیم. در این جغرافیا و در این برهه از زمان، وظیفه داریم حرکتی مؤثر برای اعتلای جامعه انجام دهیم.
♦تربیتگاه غدیر با طراحی 6 تربیتکده تخصصی بستری فراهم کرده است تا رشتههای مختلف علمی و کاربردی در قالب این ساختار جای گیرند. این تربیتکدهها علاوه بر ارائه آموزشهای رسمی، کارگاههایی را نیز برگزار میکنند که لزوماً به صدور مدرک منتهی نمیشوند، بلکه هدف اصلی آنها تربیت افرادی است که بتوانند در جامعه اثرگذار باشند.
♦محصول دانشگاههای امروز، اغلب افرادی هستند که پس از فارغالتحصیلی، توانایی مداخله مؤثر در جامعه را ندارند. ما در تربیتگاه غدیر میکوشیم آموزشهایی ارائه دهیم که علم، دانش و عمل بهصورت درهمتنیده به دانشجویان منتقل شود تا پس از اتمام دوره، قادر به کنشگری اجتماعی باشند.
♦انتخاب رویکرد علمی-کاربردی برای این مجموعه، نه از سر اجبار، بلکه به دلیل همخوانی با اهداف ما بوده است. ما به دنبال تولید کنشگران اجتماعی هستیم که بتوانند باری از دوش جامعه بردارند.
♦تربیتگاه غدیر که سند تربیتی خود را تدوین کرده و مراحل اجرایی آن را آغاز کرده است، از همه اساتید و متخصصان دعوت به همکاری کرده و دست نیاز به سوی آنها دراز کرده است. مدیر این مجموعه در پایان با تأکید بر خدمت به مردم بهعنوان اصلیترین دغدغه تربیتگاه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی همگان، این نهاد بتواند در مسیر تمدنسازی و اعتلای جامعه گامی مؤثر بردارد.
با نام حضرت حق
مطالب درج شده نوید حرکتی نوین در عرصه آموزشی را میدهد که میتواند با گام های مطمئن تلفیقی از تخصص و تجربه و تعهد را به همراه داشته باشد بنده به عنوان جزئی کوچک از خانواده بزرگ مرکز علمی کاربردی غدیر تمام توان و داشته های خود را در جهت تحقق این حرکت به کار خواهم گمارد انشاالله که مرضی حق تعالی قرار گرفته و باعث سربلندی جوانان برومند ایران گردد