پاسخی متفاوت به سوال پرتکرار این روزها «تردز چیست؟»
مهدی بذرافکن
با این حال «آدام موسری» رئیس اینستاگرام روز گذشته در گفتگو با وبسایت TheVerge مدعی شد شبکه اجتماعی تردز جایی برای سیاست و اخبار روز نخواهد بود.
موسری به این نکته مهم هم اشاره کرده که هدف «تردز» پرداختن به حوزههای جذاب غیر سیاسی و خبری مثل ورزش، موسیقی، مد، زیبایی، سرگرمی و غیره است که برای ایجاد یک پلتفرم پر جنبوجوش کافی هستند و نیازی به ورود به دنیای سیاست و اخبار ندارند.
در دنیای خبر نویسی و در تعریف «نرم خبر» یا «Soft News» آمده که: نرم خبر عمدتاً برای پوشش موضوعات مورد علاقهٔ انسان ها در حوزهٔ عمومی و بیشتر بر روی سرگرمی یا آموزش است که حتی میتواند زبانی غیررسمی داشته باشد.
اگر فرض را بر صحت ادعای آقای موسری بدانیم به این نتیجه می رسیم که تردز قرار نیست رقیب جدید و قدرتمندی برای توییتر ایلان ماسک باشد و بیشتر به شیوه نرم خبر می خواهد به مطالب سرگرمی و موسیقی و مد و زیبایی بپردازد که با محتوای توییتر تفاوت های بسیاری دارد.
نکته جالب آن که کاربران ایرانی تردز، آن را با فیسبوک مقایسه می کنند و تردز را نسخه به روز شده فیسبوک می دانند.
با این حال کیست که از رقابت و حتی کری خوانی ایلان ماسک و مارک زاکربرگ خبر نداشته باشد.
منطقی نیست در زمان اوج هجمه ها علیه توییتر، زاکربرگ، تردز را تقویت کند و همزمان بگوید قصدش رقابت با توییتر نیست!
این هم احتمالا تاکتیکی است که زاکربرگ باهوش بتواند با آن ایلان ماسک و توییتر را زمین بزند هرچند تیم ایلان ماسک هم آن قدر کارکشته هست که تاکتیک هایی برای رقابت با مجموعه متا و زاکربرگ رو کند.