دیداری از بانک قرض الحسنه مهر ایران/اینجا «محبت» وام می دهند!
مهدی بذرافکن/دانش آموخته ارتباطات
27 اردیبهشت که رسید و البته رَد شد فرصتش هم جور شد؛چه بهانه ای بهتر از روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی.
فروردین امسال فرصت دیداری با آقای مهدی طاهری مدیر روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران استان فارس فراهم شد.
آنچه در این دیدار جلب توجه می کرد برنامه های خوبی بود که او برای آینده این بانک -از منظر یک روابط عمومی حرفه ای – ترسیم کرده بود.
تعریف کارِ روابط عمومی با گذشته تفاوت بسیاری کرده، امروز در دنیا روابط عمومی ها به بازوی توانمند مدیریت سازمان ها تبدیل شده اند.
حالا دیگر روابط عمومی ها صرفا انعکاس دهنده فعالیت های سازمان ها نیستند بلکه با موشکافی روابط بین مراجعان و سازمان ها می توانند به مشاوری خوب و تاثیرگذار برای مدیران به حساب آیند.
به همین دلیل است که در دنیای امروز ارتباطات، نقش روابط عمومی ها در بهبود و پیشرفت سازمان ها فراتر از آنچه همه فکر می کنند، بسیار مهم و حیاتی است.
آنچه از عملکرد مهدی طاهری در بانک قرض الحسنه مهر دیدم هم همان زوایایی بود که در بالا نوشتم.
در ادامه اما به صورت خلاصه به تعریفی کلی و فهرست وار از روابط عمومی می رسیم:
روابط عمومی نظارت و ارزیابی نگرش های عمومی و حفظ روابط متقابل و تفاهم بین یک سازمان و مردم آن است.
آنها باید کانالهای ارتباطی را بهبود بخشند و راههای جدیدی برای راهاندازی یک جریان دو طرفه اطلاعات و درک متقابل ایجاد کنند.
خلاصه ای از کارهای روابط عمومی را می توان چنین عنوان کرد:
1- روابط رسانه ای
◊ تهیه اسناد موضوعی در مورد مسائل مهم برای سازمان
◊ رسیدگی به تبلیغات
◊ انتشار اخبار فعالیت ها برای مخاطبان
◊ ایجاد و حفظ ارتباط با رسانه های گروهی
◊رسیدگی به پرسش های رسانه های جمعی
◊ هماهنگی کنفرانس ها و تورهای رسانه ای
◊ردیابی و ارزیابی پوشش رسانه ای
2- انتشارات
◊تهیه و انتشار مطالب برای همه مردم از جمله فروشندگان، نمایندگان، نهادهای مشاوره و کارمندان
◊کمک به بخشهای دیگر برای تبلیغ و انتشار اطلاعیههای رویداد و سایر مواد تبلیغاتی مرتبط با رویدادها
3- تبلیغات بازاریابی
◊اعلام محصولات یا خدمات جدید و بهبود محصولات و خدمات از طریق کانال های تحریریه رسانه های گروهی
◊توسعه و اجرای مواد تبلیغاتی
◊شرکت در نمایشگاه ها و رویدادهای بازاریابی
این بحث را بعدا ادامه خواهم داد.