مطالب آموزشی

آموزش سواد رسانه ای/شک کنید،شک کنید،شک کنید!

از دانشگاه استنفورد آمریکا به عنوان قلب تپنده فناوری و نوآوری در جهان یاد می شود. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بسیاری از شرکت‌های موفق بین‌المللی از جمله گوگل، یاهو، هیولت پاکارد، سیلیکون گرافیکس، سان مایکروسیستمز، لینکدین، اسنپ چت، اینستاگرام، نایکی، الکترونیک آرتز، سیسکو و… را تأسیس کرده‌اند.
مهدی بذرافکن/فعال سواد رسانه ای

مطلب امروز:

به تیترها و خبرها به صورت جدی شک کنید!

فکر کنم حدود سه سال پیش بود؛ یکی از همکاران سراسیمه وارد تحریریه شد و از سقوط هواپیمای مسافربری تهران به ارمنستان و کشته شدن تمام ۱۶۸ مسافر و خدمه هواپیما خبر داد.

منبع خبر او یک گروه واتساپی بود. در این شرایط اولین کار چک کردن خبرگزاری ها و سایتهای مهم خبری بود؛آخرین خبرهای دو ساعت گذشته اغلب خبرگزاری ها و سایت های خبری را چک کردم هیچ اثری از این خبر ناگوار نبود.

جستجو در گوگل اما نتیجه جالبی داشت. خبری که همکارمان در گروه واتساپی دیده بود بود واقعیت داشت اما مربوط به تیرماه سال ۱۳۸۸ بود.

در آن سانحه ناگوار یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در در ۱۲ کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد و متاسفانه ۱۶۸ مسافر و خدمه هواپیما جان باختند.

بعضی مواقع اخبار واقعی در تاریخ غیر واقعی منتشر می شود.

مثل همین خبر که پس از حدود ۱۰ سال دوباره منتشر و بسیاری هم باور کرده بودند؛خبر تیرماه ۱۳۸۸ را در تاریخ آذرماه ۱۳۹۸ نشر داده بودند.این که با چه هدفی می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما مهم این است که در مواجهه با چنین خبری باید چه کرد.

شک کنید! شک کنید! شک کنید! خصوصا این روزها و حجم گسترده اخباری که مثل نقل و نبات به صورت سردردآوری در فضای مجازی پخش می شود؛لطفا و خواهشا به همه اخبار شک کنید. کمی تردید کنید. کمی صبر کنید بعد که مطمئن شدید بازنشرش کنید. باور کنید اتفاق خاصی نمی افتد اگر خبری را دیرتر برای دوستانتان ارسال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا