سواد رسانه ای برای موفقیت کارمندان در محیط کار(بخش اول)
مدیران سازمان های دولتی و غیر دولتی اگر به بحث سواد رسانه ای نگاه ویژه ای داشته باشند یقینا نتایج مثبتش را در کارآیی کارمندان و بهره وری سازمان شان خواهند دید.
اما مگر سواد رسانه ای چیست که این همه بر آن تاکید می شود؟
اصلا تعریف سواد چیست؟
چه کسی باسواد و چه کسی بی سواد است؟آیا هر کسی مدرک تحصیلی بالایی دارد باسواد و در مقابل فردی که فاقد مدرک باشد بی سواد است؟
با تعریف جدید یونسکو دیگر چنین نیست. یونسکو می گوید باسواد کسی است که بتواند از آموخته هایش کسب ثروت-مادی ومعنوی- کند.
با سواد کسی است که محتاج نان شب اش نباشد. به بیان ساده تر ممکن است فردی صاحب مدرک هم باشد اما نتواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد در نتیجه با تعریف جدید یونسکو او بی سواد است.
در مقابلش فردی فاقد مدرک تحصیلی بتواند از آموخته هایش استفاده ببرد و موفق باشد. لَنگ مسایل اقتصادی نباشد و ننالد. از دیدگاه یونسکو او حتما با سواد است.
انواع سواد از نظر یونسکو
سواد عاطفی
سواد مالی
سواد تربیتی
سواد رایانه ای
سواد سلامتی
سواد علمی
سواد انرژی
سواد ارتباطی
این ها اما مقدمه بود. مقدمه ای برای ورود به نیازهای سواد رسانه ای برای کارمندان به ویژه در محیط کار.
***
سواد رسانه ای و کارمندان برای موفقیت در محیط کار،چرا که نه؟!
سواد رسانه ای می تواند:
♦به موفقیت کارمندان در کارشان کمک کند.
♦آنها را محتاج دیگران نکند.
♦باعث دیده شدن عملکرد مثبت شان شود.
♦باعث می شود کارمندان ارتباط بهتری با مدیران و مراجعان داشته باشند
♦از لحاظ روانشناسی بعضی دغدغه ها را برطرف کند
و…موارد دیگر که در این مطلب و مطالب بعدی به آن خواهم پرداخت.
ادامه دارد…