سواد رسانه ای برای موفقیت کارمندان در محیط کار(بخش دوم و پایانی)
مهارت در نوشتن
بسیار شنیده ایم که فلانی لیسانس یا فوق لیسانس ادبیات دارد اما از نوشتن یک نامه اداری ساده ناتوان است!
یا فلانی بیست سال است کارمند است اما نمی تواند چهار خط درست و حسابی بنویسد!
این حرف درستی است. اگر بخواهیم به دیدگاه یونسکو هم استناد کنیم ممکن است کسی در ادبیات دارای مدرک تحصیلی بالای باشد اما نتواند به خوبی بنویسد. فرقی هم نمی کند. بعضی ها فقط خوب حرف می زنند -که البته آن هم در جای خود خوب است- اما نمی توانند به سادگی بنویسند.
خب این نوشتن به چه درد کارمند می خورد؟ کارمندان پاسخ این سوال را می دانند. وقتی می خواهند تقاضایی از مدیر بالادستی یا مدیر اصلی مجموعه داشته باشند تقاضاهایی مثل وام، جابه جایی، مرخصی ویژه، ارایه مشکلات بخش به مدیر و… وقتی نتواند خوب بنویسد در نتیجه مسایل را هم خوب منتقل نمی کند و نتیجه خوبی هم عایدش نمی شود. در این موارد احتمالا باید برود منت کشی کند و به یکی از همکارانش که خوب می نویسد مراجعه کند. تازه ممکن است مواردی خصوصی باشد و او نخواهد سایرین جز مدیر بدانند این جاست که بحث سواد رسانه ای اهمیت می یابد.
این کار هم راه حل آسانی دارد. کافی است مدیران سازمان ها با آگاهی از این نیاز با دعوت از اساتیدی که در این زمینه تبحر دارند طی چند کارگاه فشرده آموزشی، متقاضیان را به آن حد از دانش نوشتن برسانند که از پسِ حداقل ها برآیند.
پیشنهاد بنده مطالعه کتاب ها و حتی مطالب خوب و یادداشت های رسانه های تولید محتوا محور است. این خیلی به سواد نوشتن افراد کمک می کند و اصلا هم شعار نیست.
تحلیل اخبار
تحلیل صحیح اخباری که معمولا از روی گوشی ها به دست کارمندان می رسد یا اخبار و اطلاعاتی که در حوزه کار و سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، از طرف همکاران دریافت می شود نکته های مهم و اثرگذاری است.
واکاوی،تجزیه و تحلیل درست این اخبار و گزارش ها موجب می شود کارکنان سازمان ها به دور از احساس و با کمترین میزان خطا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. تصمیمات خوبی که سود آن در نهایت به مجموعه آن اداره یا سازمان می رسد.
آشنایی با رسانه ها و شبکه های اجتماعی
نیاز به گفتن و گوشزد کردن این نکته نیست که در عصر ارتباطات مدرن، رسانه های اجتماعی از چه درجه اهمیتی برخوردارند.
آموزش کارمندان در این زمینه و آشنایی آنان و بیشتر نحوه استفاده صحیح و تاثیرگذار و اثر بخش از رسانه های اجتماعی از نیازهای اولویت دار برای کارمندان در مبحث سواد رسانه ای است.
آموزش و گسترش مهارتهای ارتباطی
مهارت های خوب حرف زدن و خوب گوش دادن، کمک حال بسیار خوبی برای کارکنان و کارمندان است؛ این گونه آنها می توانند به نحو صحیح و مناسبی ابتدا با همکاران شان، و بعد مشتریان و البته مخاطبانشان در شبکه های اجتماعی در ارتباط باشند.
پر واضح است که این برنامههای آموزشی باید متناسب با نیازهای هر سازمان باشد و به پیشرفت و پیشبرد مهارتهای کارمندان در زمینه سواد رسانهای کمک کنند.