کتابهابازتاب

گزارش خبرگزاری کتاب از سه کتاب مهدی بذرافکن

به مناسبت روز خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گزارشی از خبرنگاران و رسانه نگاران شیرازی که مولف کتاب بوده اند منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش که به اهتمام محمدحسین نیکوپور تهیه شده درباره سه کتاب مهدی بذرافکن آمده است:«خبرنگاران و اهالی رسانه شیراز افزون بر حرفه ای که دارند گاهی هم در نوشتن کتاب همت گمارده و آنچه را از این حرفه تجربه کردند به رشته تحریر در می آورند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، مهدی بذرافکن از جمله رسانه نگارانی است که در سال های اخیر افزون بر این حرفه دست به نوشتن کتاب برده و آثاری در پیوند با علوم ارتباطات و روزنامه نگاری نوشته است.

او که سال های نخستین حضور در مطبوعات را با صفحه دانش آموز روزنامه «خبرجنوب» سپری کرد و در ادامه صفحه و تحریریه جوان این روزنامه را سامان داد اکنون دانشجوی مقطع دکتری علوم ارتباطات است و کارگاه های رسانه نگاری برای علاقه مندان این حرفه برگزار می کند.

او در کتاب «وب‌گزار» با رویکردی انتقادی به موضوعات اجتماعی و سیاسی پرداخته و طیف‌های مختلف جامعه را به چالش کشیده است. نویسنده وب‌گزار در کتابش، مسوولان، سلبریتی‌ها، ورزشکاران و هنرمندان مطرح را دستمایه نوشته‌هایش قرار داده است.

«وب‌گزار» و سلبریتی ها

بذرافکن در بخشی از مقدمه کتاب وب‌گزار می گوید: «این کتاب به نوعی ادای دینی به حسین واحدی‌پور صاحب امتیاز و مدیر موسسه رسانه‌ای بین المللی خبر، پیشکسوت مطبوعات و رسانه است، مردی که از سال‌های نخستین جوانی، وقتی وارد روزنامه خبرجنوب شدم، باورم کرد و به من میدان داد».

مدیرمسوول پایگاه های خبری تماشاگرآنلاین، داریون نما، گردش تفریح و مقاله نیوز در کتاب «حاشیه‌نوشت» که به گفته او اولین کتاب منتشر شده درباره حاشیه‌های ورزش ایران به شمار می‌رود، به واکاوی مسایل و مشکلات حاشیه ای ورزش ایران پرداخت.

بذرافکن در این کتاب عملکرد مسوولین ورزش و باشگاه های ورزشی و همچنین کارهای حاشیه‌ای ورزشکاران را به نقد کشیده است.

مطالب این کتاب منتخبی از یادداشت‌های او در روزنامه خبرورزشی در حدود ۲ سال و نیم است که در ستونی با همین نام در این روزنامه منتشر شد.

او در ادامه مقدمه این کتاب بیان کرده است: «اگر بپرسید نوشته‌های تاریخ مصرف گذشته و چاپ شده در یک روزنامه چه ارزشی برای گردآوری و کتاب شدن دارد، در پاسختان البته با تردید، خواهم گفت که فکر می‌کنم مرور تاریخ و رویدادهای مهم ورزشی کشور برای اهالی حال و آینده ورزش کشور احتمالاً عبرت‌آموز باشد».

بذرافکن در سومین کتابی که با نام «سواد رسانه ای برای همه» تالیف کرد برای همه نسل ها سواد رسانه را تشریح کرده و محتوای آن به شکلی است که برای همه سنین قابل استفاده است.

به گفته او، این کتاب ابتدا قرار بود در یکصد صفحه منتشر شود اما حس کردم اگر حجم کتاب زیاد باشد مطالعه آن برای مخاطب کم حوصله امروز سخت است در نتیجه تعداد صفحات را به نصف یعنی حدود پنجاه صفحه کاهش دادم تا هم با هزینه کمتری به دست مخاطب برسد و هم در حوصله مطالعه مخاطب بگنجد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا