دانشگاه

کلاس نوشتِ دانشگاه(۱)/امور فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی

پیش نوشتار:
قصد دارم از این ترم «تجربه نگاری» هایم را از تدریس در کلاس های درس به اشتراک بگذارم. این «تجربه نگاری» ها، هم برای خودم خوب است -تا با مقایسه کلاس ها بتوانم در پایان ترم، تصویری از عملکردم داشته باشم و بر اساس آن به برنامه های بهتری برای آینده برسم-والبته برای دیگرانی که بعدها به حوزه تدریس ورود می کنند با مطالعه این تجربه نگاری ها شاید بهره ای بِبَرند. و در نهایت این که اگر این خاطره نگاری ها ادامه یافت و اگر بازخورد خوبی داشت بعدها کتاب شوند.برای نام این خاطره نگاری ها در نهایت به «کلاس نوشت» رسیدم.

مهدی بذرافکن

کلاس نوشت اول/درس دیپلماسی فرهنگی/جلسه اول/دانشگاه علمی کاربردی غدیر

از ۲۵ نفر اعضای کلاس ۲۱ نفر حاضرند و این برای اولین جلسه آمار خوبی است.
در این کلاس دو گروه متفاوت از ترم دو و سه با هم هستند.
نکته جالب آن که تقریبا جدا از هم نشسته اند؛ ترم دو یک طرف کلاس و ترم سه طرف دیگر!
با هم خوبند. بعضی وقت ها در میان بحث های کلاسی به شوخی و البته احترام آمیز ِکَل کَل هایی دارند اما در کل مشکلی نیست و مثلا من تا خودشان نگفته بودند نمی دانستم از دو گروه متفاوت اند.
برای اولین جلسه بیشتر هدفم آشنایی بود.این که بدانم چرا رشته امور فرهنگی را انتخاب کرده اند و دیدگاه شان درباره فرهنگ چیست.
برایم مهم است که دانشجو به چه دلیل این رشته خاص را برگزیده و مشغول تحصیل شده، به آن ها گفتم یکی از مهمترین و کاربردی ترین رشته های دانشگاهی و لازم در کشور «امور فرهنگی» است.
واقعاً همین طور است چه چیزی از فرهنگ مهم تر که متاسفانه کمترین توجهی به آن می شود.
منظورم از فرهنگ، کلی است؛ فرهنگ‌سیاسی، فرهنگ اقتصادی، فرهنگ رفتاری،فرهنگ‌اخلاقی،فرهنگ اجتماعی ، فرهنگ ورزشی و…
بگذریم.
کمی هم به حواشی کلاس درس دیپلماسی فرهنگی بپردازم:
♦دو خواهر نسبتا هم سن و سال هم کلاسی هستند، طبیعتاً شبیه هم هستند و کنار هم می نشینند اگر اشتباه نکنم دوره کاردانی هم، هم رشته بوده اند.
♦دانشجویان درس دیپلماسی فرهنگی را اغلب اهل فرهنگ و علاقمند به فرهنگ دیدم. شاید اگر خودشان این نوشته ها را بخوانند در دل شان چیز دیگری بگویند اما از نظر من همین که به هر دلیلی وارد این رشته شده اند یعنی افرادی دغدغه مند فرهنگ هستند.
♦در جلسه اول چند نفرشان را «خیلی فعال» دیدم. از آن هایی که مشتاق اند و دوست دارند همیشه به سمت جلو حرکت کنند، این البته از خوشبختی من خواهد بود.
ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا