دانشگاه

کلاس نوشتِ دانشگاه(۶) درباره فرهنگ و همراهی ستودنی دانشجویان

پیش نوشتار:
قصد دارم از این ترم «تجربه نگاری» هایم را از تدریس در کلاس های درس به اشتراک بگذارم. این «تجربه نگاری» ها، هم برای خودم خوب است -تا با مقایسه کلاس ها بتوانم در پایان ترم، تصویری از عملکردم داشته باشم و بر اساس آن به برنامه های بهتری برای آینده برسم-والبته برای دیگرانی که بعدها به حوزه تدریس ورود می کنند با مطالعه این تجربه نگاری ها شاید بهره ای بِبَرند. و در نهایت این که اگر این خاطره نگاری ها ادامه یافت و اگر بازخورد خوبی داشت بعدها کتاب شوند.برای نام این خاطره نگاری ها در نهایت به «کلاس نوشت» رسیدم.
کلاس نوشت ششم/دانشگاه علمی کاربردی غدیر

مهدی بذرافکن

دانشجویان کلاس دیپلماسی فرهنگی دانشگاه غدیر فعال و با انگیزه اند. با این که ساعت کلاس شان خیلی ساعت مناسبی نیست و به قول معروف ساعت چُرت زدن است و بعضی از آنان مستقیم از سر کارشان می آیند اما خستگی ناپذیر در بحث ها همراهی می کنند.
این هفته به تعریف فرهنگ پرداختیم. فرهنگ تعاریف زیادی دارد و بسیار گسترده است، اما یکی از کامل ترین تعاریف از فرهنگ مربوط به علامه جعفری است: «فرهنگ کیفیت یا شیوه ای بایسته و یا شایسته برای آن دسته از فعالیت های حیات مادی و معنوی انسان ها که مستند به طرز تعقل سلیم و احساسات تصعید شده آنان در حیات معقول تکاملی باشد»
روی این تعریف کمی تمرکز کردیم و بعدش به انواع فرهنگ(مادی و معنوی) پرداختیم.
درباره ویژگی های فرهنگ هم حرف زدیم مثلا این که: فرهنگ عام ولی خاص است.
فرهنگ متغیر ولی ثابت است.
پذیرش فرهنگ اجباری ولی اختیاری است.
فرهنگ هویت دهنده است
و…
یک تعریف از فرهنگ هم امام خمینی (ره) دارد که درباره آن هم صحبت شد:« فرهنگ از گستره‌ای عمیق برخوردار است که در حـــوزة آن، همه رفتارها و نگـرش‌ها تعریف می‌شوند».
در انتهای وقت برای هر 25 نفر کارهای کلاسی مشخص شد تا از هفته بعد هر جلسه دو نفر بخشی از کتاب دیپلماسی فرهنگی را کنفرانس دهند.
در این هفته همراهی همه دانشجوها مخصوصا خانم ها محبی نیا ، زارعی و قائمی ستودنی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا