همنشینی علم و فرهنگ در شیراز
حاشیه نوشتی از چهاردهمین کنفرانس بینالمللی تجارت الکترونیک با رویکرد هوش مصنوعی در شیراز

مهدی بذرافکن:در محوطه بیرونی موسسه استنادی و پایش جهان اسلام -که حوالی جام جم شیراز قرار دارد- هر قطره باران، چون مرواریدی درخشان بر زمین مینشست و لحظهای از جلوهگری باز نمیایستاد. این باران، گویی نغمهای آسمانی بود که دلها را به آرامش میخواند. هوایی مطبوع و معطر که بر شرکتکنندگان کنفرانس نیز اثر گذاشته بود؛ چهرههایی که با لبخند، این هدیه آسمانی را میپذیرفتند و گویی همه، در این کنفرانس، بیشتر از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده بودند. باران شیراز، نه تنها زمین را سیراب میکرد، گویی روحها را نیز شستشو داده بود…
در یک روز بارانی و دلانگیز، شهر شیراز میزبان رویدادی بود که به محلی برای تبادل دانش علمی و تجاری در حوزه هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک تبدیل شد.
چهاردهمین کنفرانس بینالمللی تجارت الکترونیک با رویکرد هوش مصنوعی، با حضور اساتید و متخصصان برجسته از ایران و جهان، نقطه عطفی در تقویم علمی این شهر به حساب می آید.
به دعوت و لطف دکتر ابراهیم بیرقی پناه، دبیر بینالمللی کنفرانس، در این مراسم شرکت کردم. از همان ابتدا، نظم و ترتیب ویژهای بر کنفرانس حاکم بود. به صورت اتفاقی، همراه با دکتر بیرقی پناه و دو استاد مطرح از دانشگاههای تهران و فردوسی مشهد وارد سالن شدیم. دکتر بیرقی پناه، مشغله های زیادی داشت. او با تدارک و نظارت بر همه جزئیات، از چیدمان پرچمهای تبلیغاتی تا برنامههای پذیرایی، مراسم را مدیریت میکرد. او حتی لطف داشت و دوبار به سمت من آمد تا از راحتی و رضایت میهمانانش مطمئن شود.
♦پروفسور علی صنایعی، دبیرکل خستگی ناپذیر کنفرانس، با دقت و حساسیت بر همه چیز نظارت داشت.
♦یکی از نکات جالب این کنفرانس، ارائه ویدئوییِ دکتر فیلیپ کاتلر بود، که با وجود سن و سال بالای 90 سال، هنوز هم یکی از پیشگامان بازاریابی مدرن به حساب میآید. او در این ارائه اختصاصی به کنفرانس، به کاربردهای هوش مصنوعی در تبلیغات و بازاریابی پرداخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
♦فضای کنفرانس بسیار دوستانه و صمیمی بود. در فواصل استراحت، شرکتکنندگان با هم گفتوگو میکردند و دیدگاههایشان را به اشتراک میگذاشتند و از این اجتماع علمی بهرهمند میشدند.
♦دکتر قادری نماینده باسواد مردم شیراز در مجلس هم در این کنفرانس حاضر بود.
♦ارائه اختصاصی دکتر کاتلر و سخنان تازه او درباره هوش مصنوعی تحسین حضار را در پی داشت.
♦پروفسور محسن نظری مدیر گروه بازاریابی و توسعه بازار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هم ارایه خوبی ارایه داد. او درباره قیمت گذاری به بیان مطالبش پرداخت و کتاب های مرتبط و کارگشایی در این حوزه پرطرفدار معرفی کرد.
♦گروه کادر اجرایی کنفرانس هم سنگ تمام گذاشتند و با تلاش و کوشش و برخورد بسیار مناسب هر کاری از دستشان بر می آو برای هرچه بهتر برگزار شدن کنفرانس انجام می دادند.
♦برگزاری این کنفرانس در شیراز، نشان از ظرفیت بالای این شهر برای میزبانی رویدادهای بینالمللی داشت.
فکر می کنم این کنفرانس نه تنها به عنوان یک رویداد علمی بلکه به عنوان یک تجربه فرهنگی و اجتماعی برای همه شرکتکنندگان به یادگار ماند.