دانشگاه

کلاس نوشت(۳۶)اولین برخورد، نخستین برداشت؛شروعی متفاوت برای یک درس جدی

از گفت‌وگوی دانشجویی تا کشف اهمیت وقت‌شناسی استاد

امروز اولین جلسه درس «روان‌شناسی رسانه و تبلیغات» را برگزار کردم، اما تصمیم گرفتم آغاز کلاس را کمی متفاوت پیش ببرم.

مهدی بذرافکن/مدرس دانشگاه

از آنجا که دانشجویان هنوز مرا ندیده بودند و نمی‌شناختند، وقتی وارد کلاس شدم سه نفر بیشتر حضور نداشتند. خودم را معرفی نکردم و کنارشان نشستم. شروع کردیم به گفت‌وگو؛ از شناختشان نسبت به استاد این درس پرسیدم. طبیعتاً اطلاع چندانی نداشتند، اما یکی از دانشجویان گفت از دیگران پرسیده‌ایم و شنیده‌ایم که «استاد بذرافکن» روی فعالیت کلاسی خیلی تأکید دارد و همین مسئله در نمره هم تأثیرگذار است.

در حدود بیست دقیقه اول، دانشجویان جدید یکی‌یکی وارد کلاس شدند و همه با این تصور که من هم یک دانشجو هستم، خیلی راحت و بی‌پرده صحبت می‌کردند. وقتی بعداً گفتم که خودم استاد این درس هستم، چهره‌های متعجب و دیدنی‌شان برایم جالب بود.

البته این کار بی‌هدف نبود. خواستم از همان ابتدا فضایی ارتباطی ایجاد کنم و به شکلی تجربه‌ای رسانه‌ای در کلاس رقم بزنم. برای من مهم بود بدانم وقتی استاد دیر وارد کلاس می‌شود، نگاه و برداشت دانشجویان چیست. جالب اینجاست که یکی از دانشجویان(خانم مویدی) درست در همین گفت‌وگوها از استادی مثال می‌زد که همیشه وقت‌شناس و آنتایم است؛ نشانه‌ای روشن که وقت‌شناسی برای دانشجویان ارزش بالایی دارد.

با همه اینها جلسه امروز برایم انرژی‌بخش بود. با وجود اینکه ساعت شروع کلاس ۷ و۳۰صبح بود، تا حوالی ۸ تقریباً همه دانشجویان حاضر شدند. همین نشان می‌دهد با کلاسی علاقه‌مند و پرانگیزه طرف هستم؛ جمعی که بیشترشان هم در ترم‌های پایانی هستند. این آغاز امیدوارکننده‌ای برای درس به نظرم آمد.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام مهدی بذرافکن
دکمه بازگشت به بالا