وبلاگ

مشکل، پیام رسان «بله» نیست

انتشار تصویری از مکالمات روزانه کاربران پیام رسان ایرانی «بله» دوباره موجی از انتقادات را از نا امنی پیام رسان های ایرانی به راه انداخت.

نوشته:مهدی بذرافکن

توضیحش،واضحات است و همه می دانیم چه خبر شده اما از نظر من اتفاق خیلی خاصی نیفتاده!
در همه پیام رسان های داخلی و خارجی از تلگرام و واتساپ و اینستاگرام و توییتر و… سطحی از کارمندان این شرکت ها به تمامی اطلاعات کاربران مثل چت های خصوصی دسترسی دارند.
این اتفاق عجیبی نیست و از نظر حرفه ای باید چنین باشد. مثال کوچکترش درباره سایت ها و خبرگزاری های مختلف خبری،سرگرمی،روانشناسی است.
کاربران با عضویت در سایت ها بعضا سوالات خصوصی دارند که با نام مستعار می پرسند اما مسوول سایت از روی آی پی متوجه می شوند کاربری که امروز با نام حسن پیام داده همانی است که دیروز با نام نازنین پیام داده بود!
این شاید از نظر بعضی ها مثال جالبی نباشد و قیاسی است مع الفارق اما واقعیت این است که به هر حال در همه پیام رسان ها سطح دسترسی کارمندانی ویژه به پیام ها و تصاویر خصوصی، هست.
مشکل و نگرانی کاربران پیام رسان های ایرانی -که مربوط به دیروز و امروز هم نیست- این است که بعضی از آنها به پیام رسان های ایرانی اعتماد ندارند.
آنها می دانند به هر حال بعضی کارمندان این پیام رسان ها به پیام هایشان دسترسی دارند اما گمان می کنند سطح دسترسی پیام رسان های ایرانی فراتر از کارمندان این پیام رسان هاست و کسان دیگری غیر از مدیران و کارمندان این شرکت ها با اطلاعاتشان دسترسی دارند.
این البته گمان آنهاست و من کاری به درستی و غلطی آن ندارم.
درباره مورد اخیر پیام رسان بله هم این سطح دسترسی برای بعضی کارمندان خیلی عجیب نیست اما کار اشتباه از طرف آن کارمندی انجام شده که از اعتماد مجموعه اش سواستفاده کرده و احتمالا برای خودشیرینی چنین تصویری منتشر کرده است وگرنه خودمانی اش: «آش همان است و کاسه هم همان!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا